برای نخستینبار هزاران برگه سند از آرشیوهای آمریکایی درباره تحولات سیاسی ـ اقتصادی ایران در دوره اشغال در قالب کتاب «اسناد اشغال ایران» (قحطی و بحران غذایی ۱۹۴۵-۱۹۴۱) به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر روانه بازار کتاب شد.
شـعر عـربی شده شیر به معنای سرود و آواز است. شعر با خوانندگی و آواز (موسیقی) رابطه مستقیم دارد.زیرا از زمـانهای قـدیم مـیگفتهاند کسی شعر خوانده یا سروده و این به معنای«شعر گفتن»بوده است.
فرهنگ سینه به سینه ایران زمین به شکل نماد بر سردر خانه های تهران، حکایت دوران است. از جمله نمادهای نشسته بر سردرخانه ها می توان به عناصر قالب گل نیلوفر، شمسه، اژدها، طرحهای اسلیمی و آجر چینی اشاره نمود...
تـولد سـینما در ایـران را به شیفتگی مظفر الدین شاه قاجار نسبت مـیدهند کـه هنگام اقامت در پاریس در سال 1900/1279 فیلمهای خبری را برای نخستین بار دید، و سپس در یادداشت روزانهاش به آن اشاره کرد...
رفتار دولت و شهربانی در دورهء رضا شاه، با مدیران جراید بسیار خشن بود.یکی از مدیران جراید،در آن دوره در مورد برخورد شهربانی با جریدهاش نوشته است...
سواران ایرانی که مشغول قتل عام خیل سپاهیان فرنگی و یا عثمانی هستند، سوژههایی به شمار میروند که نقاشان معاصر بیشتر میل به تصویر کردنشان دارند اینها تقریبا همان سوژههایی است که در سه قرن پیش، در دوران شاه عباس ...
یکی از علاقمندی زایدالوصف ناصرالدین شاه علاقه به مطالعه آثار بـرجسته تـاریخی بـه ویژه شرححال پادشاهان و سلاطین بزرگ اروپا نظیر پتر کبیر،ناپلئون،فردریک کـبیر و دیـگران بود. هرچند که در عمل،متأسفانه از تاریخ ...
آینه کاری یکی از سبکهای مهم عمارتها در تاریخ ایران است که با نقوش خاصی تزئین میشدند. بیشتر این نقوش که بر روی سقفها و دیوارهای عمارتها به کار میرفتند به سبک اسلامی و ایرانی میباشد و به عبارتی ایران در این ...
در نـقاشیهای دوره قـاجار مضامین متعددی به کار رفته ولی مضامین حماسی- سیاسی، احساسی و مذهبی بر آن سیطره داشته است. تمامی این مضامین برای رسیدن به هدف از واسـطهها و رسـانههای متنوعی بهره گرفتهاند.
در ادبیانت عامیانه و فولکلور ایران، لالاییها سادهترین ادبیات شفاهی هستند که بـیانگر لهـجه، زبان و فرهنگ هر قومی میباشند. مـضمون اصلی آنها عشق، مـحبت، ایـمان و صداقت است
ایران با پذیرش اسـلام به برپا داشتن مساجد روی آورد و مساجد را مطابق سنن، ذوق هنری و روشهای معماری خود بنا کرد. بـنابراین طـرح مسجد عربی به زودی از معماری زنده و پویـای ایـرانی رخـت بـربست و بـکلّی ناپدید شد.
استعمار و استبداد همیشه در تلاش است تا با ایجاد فرق و مذاهب انحرافی راه را برای گسترش و دوام فرهنگ اصیل ملی ببندد و از این طریق عرصه را بر اسلام ناب محمدی تنگ و تنگ تر کند...
با توجه به مهاجرت گروهی از شیرازی های ایران در نقاط مختلف جزیره زنگبار، به مرور زمان ما شاهد ساخت و احداث بناها و تاسیسات مختلف به سبک معماری ایرانی در این جزیره هستیم.